<p><strong>Résumé</strong></p>
<p><span style="font-size:12pt"><span style="font-family:Calibri, sans-serif"><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Afin de développer des compétences scripturales et multimodales des étudiants taïwanais, un projet d’écriture transmédiatique est mis en place dans un cours de composition française en contexte universitaire. La bande dessinée numérique « 2 » est présentée et fait l’objet d’un exercice de transfiction en récit multimodal sur l’application Book Creator. On étudie les traces de la transfictionnalité chez les étudiants-créateurs ainsi que les différents rapports texte-image mis en œuvre dans leur travail tout en examinant les apports transmédiatiques à l’apprentissage de la lecture-écriture numérique. </span></span></span></span></p>
<p style="text-align:justify"><span style="font-size:12pt"><span style="font-family:Calibri, sans-serif"><b><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Mots-clés</span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> : transmédia storytelling, compétences multimodales, lecture-écriture numérique, transfiction, rapports texte-image</span></span></span></span></p>
<p style="text-align:justify"> </p>
<p style="text-align:justify"><strong>Abstract</strong></p>
<p><span style="font-size:12pt"><span style="font-family:Calibri, sans-serif"><span lang="EN-US" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">A</span></span><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> transmedia writing project is implemented in a French composition course to develop, in a university context, scriptural and multimodal skills in Taiwanese students. The digital comic “2” is presented and is the subject of a transfiction exercise into a multimodal story on the Book Creator application. We study the traces of transfictionality in student-creators as well as the different text-image relationships implemented in their work while examining the transmedia contributions to learning digital reading-writing.</span></span></span></span></p>
<p style="text-align:justify"><span style="font-size:12pt"><span style="font-family:Calibri, sans-serif"><b><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Keywords</span></span></b><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">: transmedia storytelling, multimodal skills, digital reading-writing, transfiction, text-image relationships</span></span> </span></span></p>