<p class="MsoNoSpacing" style="text-align:justify"><strong><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;">Abstract</span></span></strong></p>
<p class="MsoNoSpacing" style="text-align:justify"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;">This article provides an overview of the anti-ought-to self, a self that thrives on resisting social expectations and perceiving challenging situations in a positive light. This self is conceptualized as one of the selves in Dörnyei’s L2 Motivational Self System (L2MSS) that incorporates psychological reactance (Brehm, 1966) and a dominant learner profile. Potential measurements of and data collection tools for the anti-ought-to self are also discussed, along with studies that have used such measurements and tools. Additionally, studies that use the anti-ought-to self concept to interpret results are presented, as are representative articles in the current <em>TDFLE </em>volume that bring to light the darker side of resistance, amotivation. Additional constructs that are similar to the anti-ought-to self are presented, along with sample questionnaire items for most of these constructs: the rebellious self, grit, buoyancy, resilience, and flow. The article concludes with a description of a community-based research project that incorporates the anti-ought-to self and several of the related constructs and illustrates ways to move forward with these types of investigations.</span></span></p>
<p><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><strong>Keywords</strong></span></span></p>
<p><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="font-size:16px;">Anti-ought-to self, L2MSS, rebellious self, grit, buoyancy, resilience, flow, psychological reactance</span></span></p>
<p class="MsoNoSpacing" style="text-align:justify"><em><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><b>Résumé</b></span></span></em></p>
<p class="MsoNoSpacing" style="text-align:justify"><em><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;">Cet article offre une vue d’ensemble du concept de moi résolu (anti-ought-to self), un moi qui s’épanouit en résistant aux attentes sociales et en percevant les situations difficiles sous un jour positif. Ce moi est conceptualisé comme l’un des moi du système de motivation en L2 de Dörnyei (L2MSS) qui comprend la réactance psychologique (Brehm, 1966) et le profil d’apprenant dominant. La question des outils de collecte de données et des mesures potentielles du moi résolu est également abordée, ainsi que les études qui ont utilisé de tels outils et mesures. De plus, l’article présente les études qui utilisent le concept de moi résolu pour interpréter les résultats, ainsi que des articles représentatifs du numéro thématique actuel de la revue TDFLE qui mettent en lumière le côté le plus sombre de la résistance, l’amotivation. D'autres concepts similaires à celui du moi résolu sont présentés, ainsi que des exemples d’items de questionnaire construits pour mesurer la plupart de ces concepts : le moi rebelle, le cran, la buoyancy, la résilience et le flow. L’article se termine par la description d’un projet de recherche communautaire qui exploite le concept du moi résolu et plusieurs autres concepts connexes et suggère des voies possibles pour continuer ce type de recherche.</span></span></em></p>
<p class="MsoNoSpacing" style="text-align:justify"><em><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><b>Mots-clés :</b></span></span></em></p>
<p><em><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;"><span style="line-height:107%">Moi résolu, L2MSS, moi rebelle, cran, buoyancy, résilience, flow, réactance psychologique</span></span></span></em></p>